Bölgesel ve Ülkemiz genel faydalanma seviyeleri ile kıyaslandığında ve ortaya çıkan sektörel rekabet şartları itibarı ile 2009, 2010 teşvik uygulaması Burdur'un aleyhine işlemiştir" dedi. Keyik, Konuya ilişkin değerlendirme ve önümüzdeki dönem tadilatları için önerilerini, TC. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğü'ne gönderdiklerini açıkladı.
BUSTO’nın Hazine Müsteşarlığı’na gönderdiği 14 Aralık 2010 tarihli yazısında şunlara yer verildi: “Belirtilen Kararnamede ilimiz; 2.BÖLGE, TR 61, Düzey 2 ile Antalya-Isparta ve Burdur illeri arasında yer almıştır.
Bölgesel Teşvik; 16.07.2009 Tarihli Resmi Gazetede yayınlanması ve 28.07.2009 tarihinde yayınlanan tebliğ ile uygulama usul ve esasları belirlenmesine rağmen; gerekli ilgi görmemiş ve ekonomiye katkı sağlamamıştır.
Ocak-Ekim 2009 Tarihlerinde verilen Yatırım Teşvik Belgelerinin illere göre sektörel dağılımı dikkate alındığında;
Ocak-Ekim 2010 Tarihlerinde verilen Yatırım Teşvik Belgelerinin illere göre sektörel dağılımı dikkate alındığında;
Burdur ili toplam;
11 Belge, 31.041.662 TL Sabit Yatırım karşısında 256 Kişi istihdam edildiği görülmektedir. Teşvik Yasasının Burdur iline katkısı ile diğer illere olan katkıları dikkate alındığında ilimizin Teşvik yasasından yeterince istifade edemediği açıktır.
Bölgelerin tespitinde kullanılan illerin sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri, yatırım potansiyeli ve rekabet gücü dikkate alınarak sınıflandırılmış olması ne yazık ki gerçeği yansıtmamaktadır. Yatırıma yönelmeyen şahıs mevduatlarındaki rakam yüksekliği, ilimiz verilerini yanıltmaktadır. Ayrıca; Yasanın çıkma tarihi ile ilgili veri tespit tarihleri arasında önemli ölçüde zaman farkları oluşmuştur. Burdur ili geçmişinde yaşanan; başarısız ortaklık girişimleri, müteşebbisleri ortak hareket etme noktasında yıldırmıştır. Çatal kazık yere batmaz düşüncesi müteşebbislerin kafasında yer etmesi bir de yatırım tutarlarının yüksek olması yatırımcıyı caydırmaktadır.
Bölgesel Teşvik konusunda; Devletimizin ve Bürokratlarımızın çalışmalarının nihai faydayı sağlamasını arzu etmekteyiz. Bu sebeple;
a) Burdur ilinin bölgesel sınıflandırmada 3 veya 4.Grup Bölge illerinin içinde yer alması gerektiğine inanıyoruz.
b) 2.Bölge illerinde uygulanan Asgari Yatırım Tutarı 1.000.000.- TL dır. Bu rakam ilimizin gerçeklerine göre oldukça yüksek bir yatırım tutarıdır. Oysa 3 ve 4 Grup bölge illerinde Asgari Yatırım tutarı 500.000.- TL.dır. İlimizin 3 ve 4 Grup illerinde yer alması ilimizdeki yatırımı önemli ölçüde artıracağına inanıyoruz.
c) Teşvik kapsamında uygulanan Gümrük Vergisi Muafiyeti, KDV İstisnası, Vergi İndirimi, Sigorta primi işven hissesi desteği, Yatırım yeri tahsisi ve Faiz Destekleri ile bunlara bağlı uygulama sürelerinin illerin yatırıma bakış açıları dikkate alınmak sureti ile uzun süreli tutulmasında büyük fayda görüyoruz.
d) Mermercilik sektörü ilimiz için önemli bir sektördür. Mermercilik sektör geneli ile ilgili ciddi teşvik uygulanmasında fayda vardır. Mermer ihracatında artan kütle satışları yerine işlenmiş mermer satışlarının artırılmasını sağlayacak özel teşviklerin getirilmesi gerekmektedir.
e) Yatırım kalemleri arasında Enerji önemli yer tutmaktadır. Bu sebeple; Enerji üzerindeki KDV-Katma Değer Vergisi oranının teşvik kapsamında gözden geçirilmesini, Enerjiye destek verilmesini arzu etmekteyiz.
Burdur gibi kabuğunu kırmak için çırpınan bir ilde; yatırımcının yatırım yapabilmesi için yukarıda belirttiğimiz hususlarda iyileştirme yapılması gerekliliğine inanıyoruz. Aksi halde; yatırımlar; 3. Bölgede yer alan ve yatırım konuları aynı olan komşu illere kaymaktadır.
Burdur ve Isparta illeri olarak; iki ilimizin de aslında 3.Bölgede yer almamız gerektiği, teşvik sisteminin Ocak-Ekim 2009 ve Ocak-Ekim 2010 dönemlerini kapsayan 11 Belge, 31.041.662 TL Sabit Yatırım tutarından da anlaşılmaktadır. Isparta ili de benzerlik göstermektedir.
Burdur ve Isparta ekonomisinin temel sektörlerinden olan hayvancılık, meyvecilik, seracılık, ağaç sanayisi, mobilyacılık, mermercilik, et-süt-gıda sanayisi, tarım makineleri imalatı, tekstil, turizm hizmet sektörü gibi alanlar başta olmak üzere daha geniş kapsamlı teşvik uygulamalarından faydalandırmamızı talep ediyoruz.”
NOT:
BUTSO Basın Danışmanlığı
22.12.2010